English Български
Следвай ни
Абонамент
Търсене : [ ]
|

Образованието, глупако!

публикувано на , , София

Кое може да е по-лошо от тежка финансова и икономическа криза? Дълготрайната криза. А какви може да са причините за нея? Колкото и да ви сърби да изброявате в продължение на минимум страница, причината е само една - лошо образование.

Главозамайващата некомпетентност, а понякога и неграмотност на най-високо управленско ниво, в цялата държавна администрация, институти, фирми, университети и училища е първопричината за криза, която тепърва предстои. Как можем да разчитаме да се построи един път, да речем, ако инженерите, които ще го правят са некомпетентни и нямат елементарна представа от най-новите технологии за строеж на пътища, за съдържание на асфалтовата смес, за температурни разлики, влага, локален климат?

Или пък, как да разчитаме да си оптимизираме и облекчим работата във фирмата с нов програмен продукт, когато наемаме компютърна фирма, в която работят незавършили или току-що завършили студенти, които се опитват да приложат на практика заучените в университета схеми и накрая правят продукт, който дори и те не могат да ползват? Как да отстоим националните ни интереси, когато за външен министър ни се предлага човек, който не знае къде е Сомалия например?

Или пък как да разчитаме, че интересите ни са защитени, когато в парламента депутатите са на възраст, на която трябва да са още в университета или да трупат първите си години стаж и нямат идея как се чете закон или що е то закон изобщо?

Вероятно ще изпусна да изброя много други важни неща, но всъщност идеята е една - без смислено образование, произвеждащо хора, които умеят и обичат да мислят, да анализират, обсъждат, да търсят аргументи, доказателства, да се стремят към новото и непознатото, държавата ни ще затъва все повече и повече в криза, за чийто размер дори не можем да се досетим. Или казано с икономически термини, докато не започнем да произвеждаме конкурентоспособност сме загубени.

Разбира се, че образованието се прави с пари. Преди всичко обаче то се прави с национално съгласие - на какво е важно да научим децата ни (бъдещите данъкоплатци). След това се прави с трудна и тежка реформа, която вероятно ще остави много хора на улицата, но пък ще гарантира, че в необозримото бъдеще може и да имаме напредък.

Нашето образование страда от тежка комплексарщина - търсейки баланса между възрожденски традиции и псевдосоциална стабилност, виреещи в пазарна конюнктура с високотехнологичен уклон. Тази смес сама по себе си е взривоопасна. Без да навлизам в подробности какви произведения трябва да изучават децата ни в часовете по литература, ще кажа само, че това са подробности.

Много по-важно за онези, които ще правят бъдещите учебници е да знаят, че литературата е преди всичко дискусия. Това е писмен начин за обсъждане на даден проблем. От тази гледна точка, литературата трябва да се занимава с това да кара децата да говорят, да обсъждат, да спорят, да се ровят в други книги, за да дават аргументи в своя защита. Да не се съгласяват или пък да обожават, без да бъдат наказвани за това, че например не разбират Вазов, но за сметка на това намират нещо в Екзюпери и без да бъдат карани да зубрят и да разпознават цитати. Или казано по-кратко - да бъдат карани да разсъждават.

Литературата сама по себе си няма да направи чудеса. Тя може само да направи децата ни по-будни, стремящи се към книгите и към отстояване на личното мнение и позиция.

Друг важен предмет е математиката, която в момента е в състояние да откаже от училището и най-будните деца. Математиката трябва да накара децата да мислят логично и да търсят различни решения на даден проблем. Което означава, че трябва да се обръща повече внимание на решенията и по-малко на набиването на теория в главата. И най-вече да се избяга от порочната практика в главите на децата да се набиват схеми. Математиката не е хартиен шаблон, който детето да наложи върху задачата и да види дали ще пасне.

По същия начин трябва да бъде поставена логиката и в това, което ще учат децата в часовете по химия, биология, физика. Тези предмети трябва да им разкрият света, а не да го направят неразбираем за тях. Те трябва вместо да зубрят малоумно написани уроци и обяснения, да излизат навън, да изследват, да правят важни смеси и да виждат причината и следствието.

В крайна сметка, ако се замислим, онези велики учени, които са направили толкова много, за да се опитат да обяснят света, надали са учили висше в някой голям и престижен университет. Те просто са съзерцавали живота около тях и са стигали сами до "прозрението", че Земята, например, се върти около Слънцето.

Това съзерцание трябва да се стимулира у децата, а не как да се справят с купища безумни задачи, тестове и други, с извинение, малоумни решения в образователната система.

Големият проблем на горното обаче е кой? Откъде да се намерят учители, които вместо да карат децата да зубрят и да нямат собствено мнение, да ги поощряват, да не се отнасят с презрение към различните, да не ги наказват, че са намерили друго решение, за което те не са се сетили сами и така са злепоставени.

Нямам отговор на този въпрос. Но, както споменах по-горе, цялостното преобръщане на философията в образователната система трябва да стане след национален консенсус. И това преобръщане трябва да стане още от първи клас, да мине през гимназиите и да завърши в университетите.

Втрисам се от начина, по който се "ходи на лекции" във висшите ни училища. Защо да ми губят времето да стоя в зле отоплена зала и да слушам крайно отегчен от живота преподавател да ми чете от лекции с пожълтели страници или да драска по талашитена дъска с тебешир, от който навсякъде се стеле гипсов прах? Не е ли по-добре да се договори списък с книги, които трябва да се прочетат и след това да бъдат разнищени в часовете?

Факт е, че образованието е консервативна сфера, която трудно се променя. Не по-малък факт е обаче, че светът около нас се променя с динамика, каквато не сме познавали допреди 20 години. Но не динамиката на промените е проблемът. Драмата е в пълния отказ на обществото ни да я проумее. Защото, докато ние още поставяме катаджии из храстите, хората в развития свят получават уведомление по пощата си, че вече са глобени за нарушение на правилата за движение.

И, докато ние още създаваме заетост чрез ръчно метене на улиците, в развития свят използват машини. И, докато ние се редим на опашки, за да си платим данъците, хората правят това само с няколко движения по компютърната клавиатура. И именно в това се изразява прословутия термин конкурентоспособност - да намериш решение на проблем, което е най-евтино, търсено и може да влезе в употреба незабавно.

коментари
anonymous
26 май 2010 21:18
Аплодисменти!
alexandra
26 май 2010 21:18
Браво! Много хубава статия! Малко хора се замислят колко много е пропаднало образованието.... Слушам майки с деца, които обсъждат на по цигара и кафенце, къде да си запишат децата да учат. Коментарът на едната ме озадачи много, той гласеше: "А, защо там да го записвам, там ги тормозат децата, дисциплина, домашни - за к`во му е?"......???? 
Останалото оставям на Вас....
http://avaart.net/
Ники
26 май 2010 22:16
За съжаление това е половината истина според мен за нашите проблеми.
Проблемите идват главно заради безхаберие и кражби и по малко заради незнание!
anonymous
26 май 2010 22:32
"Тежко и горко на тази държава, в която полицая получава повече от учителя!"
violeta
26 май 2010 23:27
Много се впечатлих! Точно така е. До преди няколко години учих задочно "Макроикономика" в един от утвърдените университети в България. Бях потресена какви старчета идваха от къде ли не да преподават, по-скоро да диктуват пожълтелите си лекцийки. Те не искаха да знаят интересно ли ни е това, кото "преподаваха", приложимо ли е , необходимо ли е, не е ли вече остаряла информацията. Отбиваха номера и тичаха към следващия университет. Това не може да бъде съвременно образование. Това е някакво безумие. Университетите бълват неграмотни млади хора, точно толкова неграмотни колкото са влезли, без перспективи и без елементарна база от която да стартират развитието и кариерата си.Сигурно само обучението по медицина прави изключение.
anonymous
27 май 2010 00:25
O! Под публикациите вече се срещат коментари! Това ме радва! 
Optimisti4na Tragedia
27 май 2010 00:38
Бих казал, че статията е почти програмна. Аделина е бръкнала с пръст в раната. Поздравления! Правилно е видяла тенденциите в българското "образование". Пропуснала е само основния извод: Простият и полуграмотен народ се управлява и манипулира много по-лесно. Съветвам я да препрочете "Принцът" на Макиавели. Няма да забравя думите на един мой приятел, който казваше: "Като знам какъв инженер съм, страх ме е да ида на зъболекар."  Та за образованието. Във всяка ситуация има алтернатива. В конкретния случай, тя е образование в Германия, Франция /за да не изброявам всички - онези страни в Шенген/.  Може и в САЩ, но там е малко по-скъпичко /а и транспортните разходи.../ Младите хора в България се подготвят за камериерки, секретарки, шофьори и бармани. Не казвам, че професията "барман" не носи престиж и дивиденти /справка - Йордан Цонев - зампредседател на ДПС/. И в тая връзка да попитам : Затова ли опълченците на Шипка крещяха навремето: "Грабвайте телата!" Тъжно е... Ужасно е тъжно... 
Явор Русинов
27 май 2010 08:02
Много хубава статия! Моята забележка е, че добро образование се прави от заинтересувани хора. Каквато и промяна да се направи, тя няма да доведе до нищо добро, защото държавното образование е обречено на провал by default. В България вече има наченки на точно това образование описано в статията и това е домашното образование.
TediF
27 май 2010 08:12
Само да добавя - като уточнение към тезите на авторката:Може да се мисли и творчески да се развиваш само ако имаш НЯКАКВА БАЗА ДАННИ!Нарочно написах горното с главни букви,защото един мой познат ми зададе въпрос дали знам какво е синус,косинус,тангес и котангес и как се изчисляват.Е,аз съм с хуманитарно образование и математиката не е била сред най-любимите ми предмети,но се справих.*А моите студенти-инДЖинери се затрудняват!* - с горчива усмивка сподели той.И добави риторично:*Мислиш ли,че някога те ще станат добри специалисти?*
anonymous
27 май 2010 09:25
Хубава и вярна статия. От години умувам по тези въпроси и съм достигнала до същите заключения. В изброяването на предметите е изпуснато нещо много важно...историята (като учебен предмет). Както литературата трябва да те научи да мислиш (а не да зубриш), така и историята трябва да ти даде сравнително обективна картинка за твоето място в световната история. Нашата история, освен че произвежда националисти (в лошия смисъл на това понятие) май не прави нищо друго. Вредите от нея са доста повече от ползите. Въобще...всички учебници трябва да се пренапишат, но по-важното е, че трябва да бъде сменена цялата концепция "що е това образование". Системата е сбъркана още в зародиш и няма смисъл да се пипа на парче - необходимо е цялостно преобръщане. Писах и на министерството на образованието. Те обявиха, че събират предложения от гражданите във връзка с предстоящите (отново) реформи. Писах им, с възможно най-конкретните предложения и с желание за среща...Както и да е, получих любезен, автоматичен отговор...в който нищо не ми казват. Хич не ми се иска, това да се окаже поредната реформа, чрез която нищо не се случва, а от година на година децата ни знаят и умеят все по-малко и по-малко, защото това е единственият сигурен начин да продължаваме да бъдем евтината работна ръка на Европа и Америка.
Ивета
27 май 2010 10:33
Много хора мислят така, и да ви кажа е много по-добре да си обучавам децата вкъщи и да полагат приравнителни изпити към някоя гимназия отколкото да се научат да хулиганстват, крадат и какво ли още не. Само не мога да измисля моята трудова книжка кво да я правя :Р
Ivailo Hristov
27 май 2010 11:27
Три пъти браво за статията!!! Нямам друг коментар, а и той е излишен.
Гражданин
27 май 2010 16:14
Наистина аплодисменти за статията!
anonymous
27 май 2010 16:32
Малко ми е странно че от 20 години се говори за "реформа" в образованието и всеки мрънка, че липсва такава. А то доста е "реформирано" - влязъл съм в гимназия 1992 и към момента имам частични наблюдения върху това какво е в момента в същата гимназия. Като цяло - НИЩО общо няма като материал, като отношение към обучението от страна на учителите и на учениците и като взаимоотношения между тях. За добро или за лошо реформата е ФАКТ!
demokrat
27 май 2010 18:09
И в библията го пише- черно на бяло "Познанието е ключа към Рая", но кой ли я чете, а пък още по- малко кой я разбира. Правилно оптимистична трагедия е написал , че Неграмотния народ се манипулира, но това е втората част на една дълбока мъдрос, която гласи" Грамотен и здрав се управляват, а хилав и прост / мися да го напиша със"З" накрая/ се манипулират.и в контекста на статията, която безспорно е прекрасна и може да послужи за макрорамка на тези от ПРОС/т/ветното :) ще Ви предам една притча от римско време." Духът на Спартак отишъл при Орфей и го запитал" Кажи ми Орфей защо моята 300 000 хилядна армия , готови на саможертва до смърт бе победена от една 30 000 армия наемници. А духът на Орфей му отговорил. " Олигархията за себе си е оставила четмото и писмото, а на теб и твойте хора бута ралото в ръцете". Духът на Спартак се зачудил и си рекъл" Какво го питам, какво ми отговаря" и отишъл на тълковател. Тълкователя чул отговора и му рекъл" Правилно ти е казал". Ти и твойте хоара сте способни да въртите меча, да плетете въжета да се спускате по скали, но те знаеха всичко за теб- къде и с кой си говорил, какви са дразгите в стана ви, знаеха и за пиратите дето щяха да дойдат, но не дойдоха да ви прехвърлят в Сицилия. знаеха всичко за теб и сред твойте хора има шпиони и войници преоблечени като роби. Това не се учи с меч- а с четмо и писмо."
Та въпросът ми към Вас , които сте написали тези добри коментари. Мислите ли, че и другите мислят като Вас и не бута ли някой в ръцете ни ралото.
Китаеца
27 май 2010 19:59
Според мен спасението на давещите се е в собствените им ръце.
А ако има такива които не осъзнават че водата им е метър над главата, е тях глобализацията ще ги отнесе ...
Петър Порумбачанов
28 май 2010 10:44
Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
Чел съм много автори, които виждат проблеми, но не даватрешения. Трябва това, трябва онова . . . и толкоз. Прави ли ви впечатление, честатията горе пропуска двата най-важни елемента, от които зависи качеството ивъобще смисъла на обучението (както обичам да наричам образованието).
 
1. Даването на знание е стока – в този смисъл трябва да е не„даване” на знания, а продаване на знания. Конкуренцията ще повиши качеството ище намали цената. Не може да търсите решенията на проблемите на място на коетоте се произвеждат – в системата. Улесняване и освобождаване (в момента тякатегорично не е свободна) на частната образователна инициатива е по-бързиявариант за повишаване на качеството от това да се превъзпитават учителите,което впрочем никога няма да стане.
 
Точно в такава посока са насочени реформите на новотоправителство в UK.Консерваторът Дейвид Камерън предлага тотална децентрализация в образователнатасистема на кралството и възможност учители и родители (заедно или поотделно) даправят сдружения, домашни училища или частни училища с цел подобряване накрайния резултат. Това се нарича бърз и реален отговор на реален проблем.
 
Авторът твърди, че реформа в българското образование, щеостави много учители без работа! Ако тези преподаватели са качествени, да идатна „свободния” пазар (трябва преди това да стане такъв), който трябва да енаистина свободен в областта на образованието и да продават образование. Пазарнатастойност на учителския  труд ще по-добрана свободния пазар отколкото в училищата. Всъщност от частни уроци се печелиповече от колкото ако сте на държавна хранилка.
 
При сегашната оскъдност на добри учители, тези, коитонаистина могат, лесно ще продават на добра цена стоката, която предлагат. Аз судоволствие пазаря от такива хора знания за децата си. Въпросът е, че малкоучители гледат на това, което имат и могат, като нещо от което се нуждае не системата,а хората, които са готови да си го купят. Малко учители са свикнали да гледатна образованието като стока и затова не осъзнават нуждата да търсят пазар занего.
 
2. Ролята на родителите! Никъде в статията не прочетох каквае ролята на родителите!? Те като че ли нямат никакво отношение към обучениетона децата си. Това е удобно и за съжаление господстващо мислене средродителите. Безотговорността започва от дома. Дори и не си помислям, че засъществуването на сегашната неработеща образователна система вина не носятсемействата. Точно обратното, не държавата, не учителите, а родителите сапървостепенните виновници за положението. Те са тези, който трябва да търсят ида намират решения, без да прехвърлят отговорността за собствените си деца, нанякой друг.
 
Много родители в България са се опомнили и отдавна неразчитат на държавата да дава това, което не и е работа да дава – обучениe. Някъде по горе, прочетохмнение от Явор Русинов, който сочи, че у нас има наченки на домашнообразование. Наченки имаше преди 8 години, когато започнахме с жена ми даобучаваме първото си дете вкъщи. Вече има повече семейства, за които дори несъм чувал че хомскулват (обучават децата си вкъщи) от тези които познавам.Скоро ще се регистрира и асоциацията на тези семейства, а конференциите,неформалните срещи, както и постоянните контакти, са редовни.
 
Ето, докато хората пишат за проблемите, други хора, вече гирешават активно.
Аделина
28 май 2010 13:24
Уважаеми Петър, първо не се притеснявайте за трите поста (ще ги почистим). Второ, не съм съгласна, че знанието е стока. Знанието е фундамент. Трето, с много от нещата, които повдигате като проблеми съм напълно съгласна, но те не бяха обект на тази статия. Идеята беше да покажем къде всъщност е проблемът за лошото икономическо състояние на държавата. По принцип имаме намерение да продължим да се занимаваме по-задълбочено върху темата, но целта на тази статия беше по-скоро да открие дискусията, в която Вие много полезно се включихте, а не да предлага решения или да назове всички проблеми в образованието поименно.

Поздрави
Явор Русинов
28 май 2010 13:35
Аделина, не съм ви питал, но си позволих да публикувам статията ви в моя блог - http://lawandcharacter.wordpress.com/
Естествено, съм поставил линк към източника. Хареса ми простотата с която показвате връзката между предметите и очакваните (или криво разбрани) резултати. Всъщност, осъзнатия проблем е наполовина решение.
Поздрави,
Явор Русинов 

Човек без средно образование.
28 май 2010 14:06
Хората които имат каквито и да е илюзии за образованието е време да пораснат малко. За да се оправи държавното образование всички държавни служители трябва да подпишат писмена клетвена декларация за това което искате да свършат - а наказанието за неизпълнение да е затвор минимум 30 гидини. Ако образованието "произвежда" хора които съвсем ясно осъзнават че псевдо авторитетната система на управление е техния най-голям враг в живота, то тогава до три поколения 99% от тези които смучат от държавната цица ще останат на улицата и неиния лимит ще бъде смъкнат минумум 5 пъти. Искам да видя кога тези държавни циции сами ще си направят такава реформа и сами ще си дръпнат килима изпод краката. "Частното" образование... Частното образование винаги ще бъде такова каквото е в момента... Качественото частно образование ще бъде изолирано от хората които най-много се нуждаят от него и престолонаследничеството ще продължи. Интересите които поддържат световното образование в трета глуха имат власта да правят пари буквално от въздуха а това им дава директно влияние върху нещата повече от колкото много хора могат да си представят.

Образованието НЕ е това което ще ни спаси. Не ти трябва образование за да разбереш че в света които живеем хората никога не са спряли да се раделят на плебеи и патриций. Разликата е че от падането на РИМ това просто не се изрича на глас и пред публика. Всекидневния живот на милиарди хора се уповава върху социална структура която е почти прозрачна. С факта обаче че повечето от тях през живота си не са отделили 48 часа за да идентифицират определящите елементи в живота си и да ги анализират ДОРИ само с информацията и опита КОЙТО ВЕЧЕ ИМАТ!. Дори леко бавно развиващ се въобще необразован глупак може да стигне до елементарни изводи само с наблюдения и малко разсъждения. Да но първия приоритет на пвочето хора е да са "НОРМАЛНИ", това кой го дефинира - ТЕЛЕВИЗОРА. Кои притежава телевизорите и това което се излъчва по тях? - Патрициите. Кой плаща за бъда изгидгат еди кой си политик на власт - Пак същите. Каква е действителната роля на данъкоплатеца - Да го доят да му стрижат вълната и да го оставят да пасе трева.

Образованието официално е отговорност на политиката. А политиката си е политика. Пък вие си чакаите НОВИ политици да ви ОПРАВЯТ. Че те сега ви ОПРАВЯТ идеално и всеки ден... Какво повече искате?
Колкото и да сменяш директора и персонала на една каторга тя пак си остава КАТОРГА.

Като теглиш чертата - ХОРАТА НЕ ИСКАТ ДА СА ДОБРЕ. Те искат да си тънят в фашкиите които си тънат в момента. По-лесно им е да търсят утеха и решение на дъното на бутилки от винпрома от колкото да повярват че спасението е вътре в тях самите и никъде другаде. Ако в политиката някога влезе честен, кадърен и непреклонен човек той рано или късно трябва да излезе по телевизията и да заяви -"Назначен съм да управлявам една шайка безотговорни мърльовци която има наглоста да се нарича народ, вие нещастници мижави не сте склонни да си мръднете пръста за собственото си благополучие. Аз ли да ви чистя лаината срани с поколения на държавна заплата от 900 до 2000 лева? Я си е..те май..та - подавам си оставката!"

Не трябва образование - трябва ВНИМАНИЕ и СЪЗНАНИЕ. Образованието е ПОВТАРЯНЕ на заучени фрази от нейзвестни и/или съмнителни източници. На мен такова образование не ми трябва.

rzmorpher                     @              abv      .          bg
Човек без средно образование.
28 май 2010 14:18
А на човека който се присмиваше на модерните майки.
Че са коне с капаци са такива.

-"дисциплината" учи само и единствено на ПОДЧИНЕНИЕ.
Едно е да учиш хората на постоянство друго е да ги учиш на дисциплина.
И живота ми да зависи от това няма да дам децата си някой да ги учи да козируват на душевни пенсионери които на свободния пазар никой няма да иска и да ги погледне. Такива имат място само по държавните служби защото служат и изпълняват когато им говори началника.

Жалкото е че след толкова коментари наченките на съзнание са минимални. Все се търсят лекове за симптомите и никой не гледа първоизточника.

rzmorpher                     @              abv      .          bg
Петър Порумбачанов
28 май 2010 14:56
Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
Аделина написа: „. . . не съм съгласна, че знанието е стока. Знанието е фундамент.”
 
Под знание имам предвид образование. Навярно ще е същото завас, но грешите. Образованието е стока и още как. За лаконичност, ще цитирам БожидарМаринов (цитата е взет от: http://de-zorata.de/sites/oshte-info/oshte.info/democracy/01authors/marinov2/marinov40.htm)
 
„Според икономическата наука „пазарна стока” (или „икономическа стока”) евсеки материален предмет или нематериална услуга, които отговарят на следнитечетири условия:
Първо, стоката трябва да е резултат от съзнателначовешка дейност. Въздухът може и да е полезен за хората, но той не е стока,защото си съществува и без да има хора, които да го произвеждат.
Второ, стоката трябва да е оскъдна стока,тоест, трябва да има цена, при която търсенето надвишава предлагането.Например, някой може да се заеме да произвежда и предлага откъснати мишиопашки, но дори на нулева цена няма да има търсене за тях.
Трето, стоката трябва да е предназначена за употребаот други хора. Ако си сготвя вечеря сам за себе си, тя няма да е пазарна стока.Но когато готвачът в ресторанта приготвя вечеря за клиентите, тя е стока.
Четвърто, стоката трябва да бъде представена на пазараза размяна срещу други стоки. Супата от благотворителните кухни не е стока,защото благотворителните кухни не изискват нещо в замяна. (Разбира се, в замянаблагодетелите получават удовлетворение за благотворителността, но то не може дасе оцени от икономическа гледна точка, а и удовлетворението на благодетеля не епродукт на съзнателната дейност на потребителите на кухните.)
Образованието изпълнява всички тези условия. То е резултат от съзнателначовешка дейност (макар че някои хора, които добре познават българскатаобразователна система, имат съмнения относно това). То е стока, която се търси- ако свалим цената, ще има много желаещи да получат образование. То сепредлага от едни хора - „професионалисти” - на други хора. И накрая, онезихора, които го предлагат, очакват да получат нещо в замяна на своя труд -заплати, командировки, привилегии.
Това е очевидно за всеки. Освен за учителския профсъюз.”
 
Докато не разберете, че нямабезплатни обеди, няма как да очаквате промяна. Образованието определено е стокаи ако не разбирате това от краткия но пълноценен коментар на г-н Маринов, щетрябва да почетете още – доста. Клишетата по повод образованието не вършат работа.Учителите и сега продават уменията си, за да купуват пари с които пък съответнопазарят други необходими стоки. Образованието е СТОКА, важна стока, наистина,но все пак СТОКА.
Аделина
28 май 2010 15:20
Петър, съжалявам, че несъгласието ми с изводите на г-н Маринов ме поставят във Вашите очи като неука и нуждаеща се от още четене. Не, категорично образованието не е стока, защото то е нещо, от което се възползват или страдат всички. Не случайно то попада под грижите на държавата, тоест на данъкоплатците. Оттам нататък е важно всички насоки в него да бъдат съобразени с дългосрочното битуване на данъкоплатците - как и по какъв начин ще се постигне благоденствие, когато образоваме хора, които не създават блага? Още по-просто казано аз лично съм притеснена като гледам напускащите образователната система. И съм притеснена от гледна точка на това, че съм почти убедена, че тези хора няма да са в състояние да ми изкарат пенсията освен ако не се въведе нова пенсионна система на базата на личните спестявания. И акцентът в тази статия съвсем умишлено поставих върху икономиката - първо, защото неспособността на дадено общество да произвежда нещо, което да си струва да купиш (стока) е пряк резултат от лошото образование, което включва и неналиване на съответните ценности като дисциплина, отговорност, иновативност и пр. И, второ защото образованието е нещо, от което страдат всички. И може и да изглежда, че учителите продават стока, но това не е така. И пак да кажа, амбицията на тази статия, която написах не е да направи цялостен анализ на образователната система, а по-скоро на влиянието й върху живота като цяло.
Петър Порумбачанов
28 май 2010 16:33
Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
Добре, съгласявам се с целите настатията. Въобще не съм бил не съгласен с целите, просто провокирам размисли,които би трябвало да произвеждат мислене независимо от матрицата и конюнктуратана образованието в българската действителност.
 
Разбира се, че нямам нищо против дасте не съгласна с мен или който и да е било – ваше право е. Това не означава,че аз ще се лиша от същото право и ще приема, че образованието не е стока.Аргумента, които използвате за това твърдение е наистина нелеп.
 
Както ясно се вижда от статията ви,грижата на държавата за образованието води до катастрофа след катастрофа. Вънот матрицата и конюнктурата наобразованието в българската действителност, други правителства по света (тукще е нужно да изброявам безкрайно), отдавна се изтеглят внимателно ицеленасочено от образованието, точно защото то е пазарна стока.
 
Как ли са се образовали плеядаблестящи учени, художници, музиканти и дори велики владетели, преди прусите-социалистида внедрят държавната образователна система и то чак през XVIII в. Темата е наистина дълга, новярвам на думите ви, че ще нищите въпросите свързани с  образованието и в други статии.
 
Що се отнася до притеснението ви,относно хората напускащи системата, не бойте се! Не знам, кои хора точно иматепредвид, но защо се притеснявате за тях при положение, че добре виждатепроблемите в същата система – прочетете пак статията си. Понеже аз съм един от „лошите”родители, които без емоции и съжаления към системата съм предпазил децата си отнея, ви уверявам, че резултатите от това са впечатляващи за външнитенаблюдатели и очаквани за мен.
 
Нова пенсионна система ще севъведе, това е неизбежно. Разликата е, че аз виждам ползата от нея, беззначение на това, кой друг работи или не работи. Простете за „наглостта” ми, ноаз съм и от ония последователни в светогледа си реконструкционисти, които несмятат, че социалната дейност е държавна привилегия, следователно пенсионнитефондове, не трябва да са държавни.
 
Ако, както твърдите, учителите непродават стока, защо получават пари за работата си?! Само не стоките сабезплатни. Много учители работят на свободния (в България често наричан черен)пазар, където определят цената на своята услуга, според пазарното търсене.
 
Проблема не е в това, чеобразованието е стока, а в неразбирането ви, защо държавата не желае да сеоттегли от монопола си върху тази стока? След промените, държавата освободи многосвери в обществените взаимоотношения – пазар, слово, религиозна свобода и т.н.но образованието се души в прегръдката й.
 
Правилно виждате, че образованиетое ценно, но не правилно констатирате мотивите, заради които държавата го стисказа гушата. Контрола, върху бъдещите данъкоплатци, които оплаквате, не е нещо,което се изпуска лесно. Освен това, образованието не е неутрално, то формирахарактери и не дава единствено знания. Дори и познанието не е неутрално. Въпреки,че поста ми стана твърде философски, се надявам, че следите мисълта ми и ще япродължите . . .(поне за себе си).
Напълно съм съгласен с вас за едно:образованието носи след себе си последствия. Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
Иванчо
28 май 2010 16:52
Като гледам хората си чешат езиците а необразования е игнориран хахахаха. Коментарите ми приличат на ония телвизионни предавания в който поставени лица спорят и игнорират всички които не са им удобни...
Marieta
28 май 2010 18:23
Много ми хареса статията за образованието в България. аз съм една от тези майки която има опита с образованието което се дава в България и това което се дава в Америка. Знам , че едва ли Америка е критерия за най- добро образование но тук децата ги карат да мислят сами , да бъдат активната страна ....тук няма зубрене, няма устно изпитване ...само тестове, постоянно ,почти всеки ден, постоянни разработки на теми , много лабораторни .
Неискам да подценявам и образованието в България- незнам как е от 2 години насам- но докато бяхме в България дъщеря ми имаше много добри постижения - тук в Америка много се трогнаха,че тя има такива познания по английски които децата тук като хорориум от часове невзимат до края на средното си образование.
Така че според мен ние имаме добри учители амбициозни, но нямаме среда - по скоро липсват млади хора които да искат да бъдат научени. Младото поколение не е амбициозно и това отразява разпада който е в България
Човека без средно...
28 май 2010 18:38
Към Marieta.

Не ме разсмивай, първо отговорността беше в учителите, после в потитиците след това родителите сега е в децата я натресохте.

Браво! Ей деца ОПРАВЕТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА!

Дечицата като се родят в България им отнема от 25 до 50 години да разберат на кой свят се намират защото в повечето случай няма кой да им обясни елементарните неща в живота. Докато подрастват и ги захранваме с Български абсурди се чудят това фантазия или реалност е.

А като толкова ви харесва България къде сте ми хукнали в Хамерика да ми живеете...
Аделина
28 май 2010 19:19
Петър, не знам защо сте останали с впечатлението, че аз страдам за тези, които ще останат на улицата. Просто с това изречение се опитвам да успокоя евентуални управленци, които биха взели трудни решения, заради които хора ще останат без работа и ще настане вой. Аз лично грам не страдам за тях. А що се отнася до намесата на държавата в образованието - напълно съм съгласна, че тя по-скоро вреди, отколкото върши работа. Същевременно обаче, за разлика от други страни, частното образование е даже още по-трагично от това в държавните училища. Така че, завъртаме се отново в омагьосания кръг. По-лесно ми е да разсъждавам от гледна точка на държавата, вероятно поради идеализма, от който страдам, защото смятам, че държавата това сме ние. А това, че ние предпочитаме да сме заети, да караме от ден до пладне или да гледаме телевизия вместо да се занимаваме с децата си прави нещата направо отчайващи. Затова и не съм предлагала решения в моята статия. Вероятно няма да мога и да предложа, защото ако те не срещнат подкрепа сред голяма група хора - нямат смисъл, нали така? Разбирам механизмите на "стоковата логика" и в много отношения силно им симпатизирам. По отношение обаче на нещо, което има толкова дълбоко и трайно влияние върху обществото не мога с лека ръка да отсека - пазарът да реши или пък друг. Това ми е драмата. Моята лична. Тук бяха казани много мнения от типа - ми някои вече се справяме сами, ще се върнем към домашното образование и т.н. Това ме навежда на мисълта, че очевидно има огромен проблем. Но решението не е индивидуално. Поне така смятам аз. Допускам и че греша
Човек без висше образование
14 юли 2010 14:22
Човекът без средно образование е напълно прав!За всичко!
Насилилих се да изчета и останалите словоизлияния.
Празни приказки....
Каквото държавата иска - това получава.
А нашата държава прилича на кална локва, в която поповите лъжички се натискат една други,за да се доберат до повърхността за глътка въздух.
Всеки си мисли че има Панацея или Спасител:"образованието е виновно!" "администрацията е виновна!" "хората са виновни!" "турците са виновни!" "комунизмът е виновен!" и се почва - "този ще ни оправи,онзи ще ни оправи..."
Както каза Човекът без средно образование - те си ни оправят и сега.
Хората искат да им е добре.Но не са готови да го заслужат.Всеки гледа само себе си и си мисли,че светът се простира до прага му.
Ако имате коментар, може да го напишете тук.
Име:  
Полето 'Име' не е задължително. Ако го оставите празно, вашия коментар ще бъде създаден с автор: 'anonymous'. Можете да се регистрирате на нашия сайт и тогава коментарите ви ще бъдат наименовани автоматично с името на вашия потребител.