English Български
Follow Us
Subscribe
Search : [ ]
|

Злоупотребената солидарност

Published on , , София

Знаете ли коя дума най-много мразя напоследък? Солидарност. Чуя ли я, тръпки ме побиват, защото следва някоя голяма лъжа, представена като автентична истина, при това с голяма обществена полза.

Според някои индиански племена всичко на света е създаено от първия човек чрез говорене - той изричал имената и съществата се появявали. Според християнската религия също „в началото беше словото”. Векове наред хората са вярвали, че думите притежават магическа сила и изричането им не бива да е напразно, защото раздвижва енергия и може да причини злини.

Затова да тръгнем от думата

Според тълковния речник солидарност означава единомислие, единодушие, общност на интересите. Солидарен е, който е свързан с еднакви възгледи, интереси или отговорности.

Според речника за чуждите думи в българския език, солидарност означава взаимно задължение или единодушие, съгласие, съвпадане в интереси, мнения и схващания.

Според Оксфордския речник solidarity означава единство, съгласие на чувства или действия на лица с общ интерес.

Тоест солидарността не е естествено състояние на ума или на обществото, тя е цел, която се постига чрез определени съзнателни действия и то, както е очевидно, в обща посока и с общ интерес. Значи, за да сме солидарни един с друг е необходимо:

- да имаме общи възгледи и цели, които изразяват личния интерес на всеки един;

- да имаме общи действия за отстояването и постигането им;

- да сме готови да споделим отговорността за действията си;

Напук на общоприетото у нас разбиране, че солидарността е отрицание на личността, очевидно е, че солидарни могат да бъдат само личностите. При това личности с осъзната потребност да реализират своя интерес, заедно с други (солидарни с тях) личности, с които споделят отговорността и ползата от постигнатия общ интерес.

И след като стигнахме толкова далеч, да направим обратен завой и да видим кое в България се нарича солидарно:

Солидарна ли е пенсионната система (или здравната, все едно), след като държавата е решила колко да се плаща, къде да се събира, как да се разпределя? Работещият нито знае плащат ли му се осигуровките, нито колко пари са се събрали, нито каква пенсия ще получи. Защото това не зависи от неговия труд, а от това още колко хора трябва да си разделят събраните пари, както и колко хора ще работят и ще се осигуряват.

Някъде тук да видяхте солидарността в смисъла на горното - осъзнатият общ интерес на всеки един и така - на всички заедно?

Къде е солидарността, когато група самозванци, наречени синдикати, диктуват условията, с които всички работещи трябва да се съобразят, независимо дали членуват в синдикати или не?

Къде е солидарността, когато, за да се защити правото на няколко хиляди души да се пенсионират по-рано, е застрашено правото на десетки хиляди да се пенсионират изобщо?

И солидарна ли е държавата (с нашите данъци) да плаща глоби за това, че фабрика „Брикел” няма да бъде затворена, защото работещите там ще останат без работа?

Солидарност ли е, когато държавата харчи все повече средства за социални помощи, вместо за образование, наука и здравеопазване? При положение, че не социално слабите, а работещите високо образовани хора са единствената й надежда да продължи да има пари и за социално слабите?

Солидарност ли е, когато държавата преразпределя 40 процента от доходите на гражданите без те да имат право на мнение за какво да бъдат харчени парите им?

Солидарност ли е, когато държавата си избира привилегировани общности, които да хрантути и други, от които да печели?

Ясно е, че не е. По-интересното е защо не е. Да се върнем пак към значението на думата. Изначално разбирането за солидарна държава е погрешно: държавата не може да е солидарна, защото, за да има солидарност, са нужни хора, личности, общество, което да бъде движено от осъзнат общ интерес, изразяващ личните интереси на отделните хора. И тъй като т.нар. обществен интерес у нас напълно липсва (защото липсва критична маса от личности, които да изразят и да отстояват своя интерес), на негово място са се намърдали много частни интереси, които успешно се реализират, често с помощта на държавата и маскирани като обществен интерес.

И тъй като е престъпление заради тези користни (понякога дори престъпни) частни интереси да се отрича изобщо принципа на личната инициатива и отговорност, може би трябва да се сложи край. Ама край - край. Няма държавни социални помощи, няма пенсии, няма болници. Сиренето е с пари. Всеки да се спасява поединично.

И знаете ли какво ще се случи тогава? Истинска солидарност. Всеки ще може да избере личностите, с които да се обедини, за да могат заедно да се справят по-добре. Защото оцеляването е добър мотив за осъзнаване на личния интерес и споделянето му с други подобни интереси, водещи в една и съща посока.

Утопия? Анархия? Каквото и да е, е по-добре от сегашното положение, при което всеки един се чувства изолиран и излъган, защото т.нар. солидарна държава не изразява по никакъв начин неговия личен интерес. Кой е мотивиран да работи във и за такава държава? Как човек разбира, че работи за себе си, след като вечно има някой по-нуждаещ се, по-важен, по-привилегирован?

Докато държавата се опитва да угоди привидно на всички, но особено на някои (електорално по-атрактивни), нищо няма да се промени. Докато очакваме тя да го прави, нищо няма да се промени. Изходът е в свободата да взимаме решенията, да работим, за да ги осъществим и да поемем отговорността, ако се провалим. И най-важното - да не се изисква от нас да сме солидарни с тези, които отказват да направят това.

Не можеш да си солидарен с хора, които не споделят твоите принципи и ценности и нямат сходни с твоите интереси, които да са готови да отстояват с активни действия. Солидарността трябва да е осъзнат, взаимен процес. Всичко останало е злоупотреба, паразитизъм и лицемерие.

И тъй като всичко започва от думите, време е да започнем да наричаме нещата с истинските им имена.

comments
anonymous
22 октомври 2010 16:05
Спасяването на давещите се е дело на самите давещи се!
anonymous
22 октомври 2010 17:02
Давещите се ще се удавят - поединично!
Плуващите няма да се удавят - стига да плуват заедно.
уаджет
23 октомври 2010 14:31
Перфектна статия!
съгласен
24 октомври 2010 10:28
   Наложената от управниците ни „солидарност” между личностите и осъзнатите граждани от една страна и  паразитиращите прослойки в лицето на голяма част от политическата класа и държавната администрация, циганите, както и неприлично голяма част  от така наречените обикновенни хора, които иначе са добри но малко мързеливи, че и малко крадливи /според възможностите с които разполагат/ от друга е  следствие на факта, че на нашето общество не му се е налагало да води реална борба за оцеляване повече от 80 години.
   Двадесет години след налагането в страната ни на европейските и християнски ценности, съотношението между двете изброени групи вероятно е от порядъка 10 към 90. За да се променя в правилна посока от 90-те трябва да се генерират личности. Това обаче няма как да стане ако няма борба поне за насъщния. А такава няма защото благоденствието на едната част от 90-те и вегетирането на другата част, се поддържа от европейски програми , помощи  и разбира се каквото може да се прибере от малкото активни, създаващи блага граждани и останал ресурс.
   Един ден, когато кранчетата спрат и работещите поканят останалите да се солидаризират с тях,  дундуркането ще престане и току виж сме се оправили.
така
30 октомври 2010 13:02
Браво Ралица, Браво Ковачева.
Митьо оч....
5 декември 2010 00:19
Най-после една смислена и истинска статия.Омръзна ми от такива веници като Труд,24 часа и прочее.Тази дума Солидарност преди повече от 20г в България беше отъждесвтена с думата Инрерационализъм.В крайна сметка това се разбираше солидарен със Великия Съветски съюз.Който не се съобразяваше с тези думи мислеше малко по различноМу беше тежко и горко.Най-рълвото можеше да чу се случи,че го подгонваха от работа.Днес в Б.няма никаква солидарност в нищо.Профсъюзите са нещо като пародия на синдикат.Дори самия д-р Тренчев е непонятен в своите исказвания.
anonymous
30 март 2011 19:25
През целият си живот съм вярвала в една дума-справедливост.Ако бях осъзнала ,че справедливост  няма и не е имало,щях да изживея живота си поне по-спокойно.
Коцето Петков
31 март 2011 11:39
Поздравления за чудесната публикация! Много ми хареса! Бъдете дързостни и благословени!
Българин.
11 юни 2011 19:52
Много точнас татия, макар и меко и деликатно написана... Меко и деликатно, защото проблемът е страшен, защото на практика всеки един работещ и плащащ осигуровки човек храни по един паразит, бил той мангал, ушев или чиновник, а т.нар. "държава" тотално загърбва проблемът, за да не развали рахата на своите храненици. По принцип всяка една социална политика в тоя смесъл е враг на просперитетът както на отделните граждани, така и на цялото общество, защото тя поощрява хората не да се развиват, а да паразитират. Социалната политика съсипа дори просперираща страна като Швеция и превърна огромна част от някога трудолюбивите и граждани в шайка паразити, АНТИсоциалната политика пък превърна една малка военна база на име Хонконг в седмата икономическа сила на светът.

Т.нар. "социална политика" съсипва и образованието ни, културата ни, всичко !!!

Я си помислете - кое в тая държава е по-квалитетно и изгодно - да си образован или да си полуграмотен или направо неграмотен?
Ситуация 1: Будният младеж Пенчо завършва училище, после учи висше до 24-25 години, започва работа и (понеже е ІІІ категория труд (работи с акъл)), е принуден да плаща осигуровки цял живот, но да не доживее до пенсия - защото е завършил образованието си на 25, а му искат 40 години трудов стаж, за да се пенсионира.... 25+40=65 - ако работи НОН СТОП и му върви стаж !!! А ако за тоя период от 40 години на няколко пъти остане безработен, общо тъй 5-6 години? - Възрастта, до която трябва да работи, надвишава средната продължителност на животът за мъжете в България !!!
Ситуация 2: Простият му съсед и другар от детинство Генчо, избутал училището както дойде, с тройки, защото е природно ограничен, мързяло го е да учи и е предпочитал кръчмите пред книгата, става ушево прасе, бара си мъдурите 20-тина години, кърти в патрулката и рекетира хората, на 45 се пенсионира, взема 20 заплати накуп, после бачка някъде като охрана, отново дремейки по цял ден - и пенсийката и заплатката му текат.
Ситуация 3: Скудоумният мангал Гойко от катунът срещу Пенчови и Генчови въобще не ходи на училище, до 30-годишна възраст не успява да се научи дори да говори членоразделно, не работи дори минута през излишният си живот (ако не броим кражбите и правенето на чаавета), нореално се пенсионира на 18, защото цял живот "работи" "социално слаб и трайно безработен" - а Пенчо цял живот го издържа с вноските, които УЖ прави за бъдещата си пенсия, която няма да получи НИКОГА !!!

Е, какво очаквате - щом ако си образован, си прецакан, а ако си неграмотен, си привилегирован?
Сандо
14 март 2013 12:38
Петте златни правила на здравия разум:

1. Никоя социална система не може да направи бедните богати като направи богатите бедни.
2. Това което някой получава без да е работил за него, някой друг го е изработил и не е получил отплата за това.
3. Правителствата не могат да дадат на никого нищо, което преди това не са взели от някой друг!
4. Не можеш да увеличиш едно богатство като го разделяш и раздаваш.
5. Когато половината от хората схванат идеята за социализма, те решават че няма нужда да работят защото другата половина ще се погрижи за тях, но когато и другата половина схване идеята тогава настъпва началото на края на една нация.
ТОВА ДАВА ОТГОВОР НА ВСИЧКИ СОЦИАЛИСТИ
Левскар
18 март 2013 12:08
Като цяло съм съгласен със статията с изключение на следното:

"Утопия? Анархия? Каквото и да е, е по-добре от сегашното положение..."

Единственият начин нещата да не се променят е създаването на анархия, а и аз съм от хората, които знаят, че има и по-лошо от сегашното положение, в което се намира България и то вече ни се е случвало няколко пъти с последователните фалити на държавата ни през 90-те години. За мое огромно съжаление вървим с бодра крачка към следващият фалит на държавата ни. По-странното е, че всички тези фалити на България са причинени от БСП, а в момента всички "социологически проучвания" показват БСП като една от водещите партии в България. Тежки години ни предстоят с червената мафия начело.
Атанас
29 март 2013 18:29
Аз съм християнин и за кратко е прието да се казва - изповядвам ''Символа на вярата'' на Православието.

За мен 100% соц.солидарност в здравеопазването в милосърдие тоест част от християнските ми задължения/добродетели/.

За пенсионната система е по-особенно а за помощите за безработни Св.Ап.Павел го е казал ''който не иска да работи ,нетрябва да яде'' тоест хайде да видим как да създадем работни места включително и 6-часов работен ден за да има работа за всички.

В едно изречение - държ.банка до 1% лихва за селското стопанство ,саниране и топла вода от слънцето отварящи постоянни работни места в РБ-я ,което е енергийна, и т.н. независимости. В Англия се прави със санирането което означава ,че не противоречи на законодателство на ЕС.

Трябва да се знае ,че изискванията на ЕС за 16% енергия от ВЕИ до 2020год. е 16% от брутното потребление на енергия и електроенергията има само 28% дял във брутното потребление на енергия.
Глобите на ЕС са 200.000.000млн.лв.на година за всеки процент под 16%
България не може да изпълни тези изисквания и затова пиша как може да стане - “Шефът на отдела за възобновяема енергия към Международната енергийна асоциация (IEA) – Paolo Frankl казва: „Половината от енергията, използвана в света, е предназначена за получаване на топлина,това е повече от необходимата енергия за транспорта и електроенергията''
Най-евтиното,екологично и ефективно трансформиране с над 85% КПД и съхранение до 10% загуби на слънчева енергия е в топла вода ,а не фотоволтаици до 15% КПД и в Дания се строи.
Тоест Топлофикация и там където има централно отопление да се нагрява водата за къпане и отопление със слънце защото с руски газ и малките деца знаят ,и ТОВА Е ЕДИНСТВЕНИЯТ НАЧИН ЗА ПОСТИГАНЕ НА 16% ОТ ВЕИ а за транспорта биогориво от водорасли.

Много мога да говоря за грешките на ЕС - за крушките убийци и глупостта за биогориво от рапица което косвено убива пчелите без които умираме от глад защото няма да се опрашват растенията.

Като цяло 51% ЕС ми харесва но има 49% глупости и лобизъм и измами - ЕЦБ дава 500 000 000 000млрд.евро с 1% лихва на частни банки предимно в Испания и Италия които купуват ДЦК с 3-6% лихва - Питър Бофингер, икономически съветник към немското правителство, се изказва много ясно: "Тази помощ не е за страните в беда (като Испания), а за нашите банки, които притежават големи частни дългове в тези страни." ." (Chattered Pratap, "Bailing out Germany: The Story Behind the European Financial Costs" [28/05/42]) Няма как да бъде казано по-ясно.
Атанас
29 март 2013 18:44
За България малко официални данни - за 2008год. са платени акцизи върху 21млрд. кутии цигари а 2010год. върху 11млрд. кутии в лева са 1 500 000 000млрд. на година и после защо няма пари в бюджета.

9 000 000 000млрд.лв. са източени чрез ДДС до 2011год. и 20млрд.с приватизацията.

Тунеядството на държ.служители е друга тема плюс харчене на обществени средства т.е. парите на данъкоплатците за глупости и чрез второстепенните разпоредители на бюджета - сумата е 4-5 млрд.лв.годишно е смисъл без прозрачни търгове.

концесията на мина-Челопеч т.е. залежи на цветни метали за 5 000 000 000млрд.$ дадени за 5 000 000млн.$ и още няколко мини плюс последните концесии за добив на газ в Черно море.
Според експерти годишно от България се изнасят около 2 000 000 000млрд.$ под формата на цветни метали.От Черно море България може да задоволи нуждите си за газ за 100год. напред при сегашното потребление.
ТЕЦ „Марица-изток – АЕS“ – 670 MW; ТЕЦ „Марица-изток – ENEL“ – 908 MW и задължението на данъкоплатците да изкупуват тока за 15год.(13 млрд.лв.) и ВЕИ далаверата за 6 000 000 000млрд. http://darikfinance.bg/novini/80521#comments плюс ЕРП-тата и т.н. - България е в 3-нац.катастрофа.
Атанас
29 март 2013 18:49
Тук - http://darikfinance.bg/novini/89859#comments съм написал как се ограбват хората на световно ниво и в РБ-я ,и какво може да се направи ,а в коментар №11 тук – http://darikfinance.bg/novini/89333#comments стратегии за България и за всички държави.
Румен
4 април 2013 09:03
Здравейте. Може ли да публикуваме статията в нашия блог http://blog.andiel.com/, защото напълно отговаря ня нашите разбирания. Нашият мейл е andiel@andiel.com
Веселин
6 април 2013 08:47
Как искате живота ни е да е качествен, когато всички свестни и почтени журналисти са избутани встрани и назад?!
Симеон Б.
6 април 2013 21:10
Поздравления! Това което най-много липсва на днешните журналисти и медии е именно морал и честност. Наистина всичко започва с думите. Но за какво са думите ако човек не говори истината!
Още веднъж ,браво!
Vesso
1 февруари 2014 07:52
Я, с тази статия открих още един "фашист" или "бесърдечен" човек като мен самия. Последните тъпотии на журналисти, които ме възмутиха бе безкритичните репортажи за онзи льохман от пернишко, бутнал къщата си с надежда да му подарим апартамент и циганката от врачанско, издействала си над 60% инвалидност и недоволна защо не я наемат на работа несъвместима с нейната "инвалидност".Голяма част от "матрела" не задава каква е причината да е в нужда, а действат първосигнално: дайте да помагаме на горкия шмекер.
Асен Николов
12 февруари 2014 11:30
Ралица, 3.5 г. след написването на тази статия, дали все още стоите зад идеите си. Наистина ли продължавате да смятате, че не трябва да има държавни социални помощи, пенсии, болници, че сиренето е с пари и че всеки трябва да се спасява поединично. Как Вашето убеждение в подобни ценности се съгласува с участието Ви в Гражданския съвет на Реформаторския блок? Реформаторския блок има изработена програма, в която няма подобни искания. Вие заставате ли зад политиките в Програмата или не? Или в случая може би изобщо не говорим за убеждения? Може би, както много журналисти напоследък и Вие решихте да се пробвате в политиката? И сте отишли там, откъдето са Ви предоставили оферта. Всъщност какви точно са Вашите ценности. За премахване на държавата? За налагане на анархия? Или в случая не става въ прос за ценности, а за обикновен келипир?
If you have a comment, please post it here.
Name:  
login not required